Új gyűjtemény, nyárvégi orgonakurzus kántorok részére
Istentiszteleti használatra alkalmas orgonadarabok gyűjteménye jelent meg nemrégen a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyházzene tanszékének kiadásában, Bódiss Tamás, Enyedi Pál és Kiss Zoltán szerkesztésében, az Egyházzenei Füzetek sorozat új, VI. folyamának első darabjaként.

Az orgona évszázadokon át szinte mindig önállóan szólalt meg az istentiszteleten. Liturgikus tételek dallamait többszólamú köntösbe öltöztetve, váltakozó előadásban helyettesítette az énekeseket, s méltó akusztikus hátteret biztosított az énekkel nem kísért cselekményeknek. Bár az istentiszteleten napjainkban kiemelt szerep jut a gyülekezet énekének, ma is szükséges, hogy az orgonaszó az ének kíséretén túl elsősorban az ünnepeknek önállóan is méltó dísze legyen. Kodály Zoltán, aki a korabeli magyar egyházzenei életet is figyelemmel kísérte, és ügyét szívén viselte, így írt erről a két világháború között: „Az istentisztelet művészi egység, az kell hogy legyen a zenéje. Pár ütemes versettektől ötperces közjátékokig minden terjedelemben talál, aki keres, elegendő anyagot. Így előre gondoskodik, hogy az istentisztelet stílusa egységes maradhasson.”
A most megjelent, 110 oldalas, 57 darabot tartalmazó kötet célja, hogy ilyen néhány perces, könnyű és közepes nehézségű, zeneileg jól megformált darabokat adjon az orgonista kántor kezébe, melyek többsége egyúttal a magyar orgonaépítésben átlagos, egymanuálos, akár pedál nélküli hangszereken is játszható. A kiadvány a XVI-XVIII. századi német és lengyel orgonazenéből, az istentiszteleti énekdallam nélküli műformákból (prelúdium, tokkáta, ricercar, fúga) ad hangnemek szerinti válogatást, s bevezetőjében iránymutatást a darabok megszólaltatásához és istentiszteleti alkalmazásához.
A kötet nemcsak használhatósága, hanem szerzői szerint is ökumenikus kiadvány, hiszen benne katolikus és protestáns felekezetű mesterek műveit egyaránt megtaláljuk. Mivel e régi korok zenéjének „megfejtése” és színvonalas előadása sok olyan ismeretet kíván, melyek az utóbbi évtizedek felfedezései, s melyekről igen szűkös a magyar nyelvű szakirodalom, a kötet szerkesztői, Bódiss Tamás és Enyedi Pál a kiadvány bemutatását kétnapos, 2009. augusztus 23-25-én a fóti Evangélikus Kántorképző Intézetben megtartott orgonakurzussal kötötték össze.